Friday 26 October 2012

Seni visual: Teknik Tiupan


Objektif kepada teknik ini adalah untuk memberi pengenalan kepada murid-murid bahawa dengan menggunkan media yang berlainan, corak yang dihasilkan adalah berlainan dan mempunyai keistimewaan masing-masing.  Teknik ini juga bertujuan untuk memberi peluang kepada murid utuk mempamerkan dan menceritakan karya seni sendiri.

Teknik tiupan amat mudah dipelajari dan dapat memberi kesan yang menarik dalam hasil karya murid-murid. Ia dapat dibuat dengan meniup titisan warna di atas kertas lukisan meggunakan straw ke pelbagai arah. Straw yang digunakan seharusnya lurus supaya tidak menganggu proses tiupan. Di samping itu, straw yang berlainan saiz digalakkan untuk teknik ini kerana diameter straw yang berlainan akan menghasilkan kelajuan tiupan angin yang berbeza. Oleh itu, hasil tiupan juga akan berbeza.Warna yang berbeza boleh ditiup ke arah yang sama untuk menghasilkan corak daripada pelbagai warna.

Aplikasi teknik adalah seperti bingkai gambar, corak baju, corak beg, kad, kertas pembalut hadiah dan lain-lain.

Corak yang dapat menghasilkan gambar kartun dengan menambah sedikit penghiasan.

Corak yang boleh digunakan sebagai kertas pembalut hadiah.

Teknik tiupan.

Teknik tiupan.

Pemandangan di padang rumput hasil daripada teknik tiupan.
Teknik tiupan yang menghasilkan corak seperti lukisan bunga.

Video-video berikutnya menunjukkan bagaimana teknik tiupan dihasilkan. Teknik ini juga boleh digunakan sebagai aktiviti seisi keluarga untuk mengeratkan hubungan masing-masing.







Sebagai kesimpulan, teknik ini juga seperti teknik capan. ia memiliki pelbagai kegunaan secara aplikasi dan mudah dipelajari.

5 comments: